Doorgaan naar hoofdcontent

de wat? de arnhemse trappenloop!

zelden heb ik zo gemakkelijk een medaille gewonnen als vandaag. het enige dat ik hoefde te doen was de 305 treden van het 15 verdiepingen tellende wtc-gebouw bij het station in arnhem beklimmen en weer afdalen. het was de tweede editie van de arnhemse trappenloop, georganiseerd door runiversity in arnhem.



het was collega bij omroep gelderland eric van den berg die me eerder dit jaar vroeg of ik mee wilde doen, dan zou hij meer collega's over de streep trekken om als team omroep gelderland te starten. ik stemde toe en vervolgens bleef het maanden rustig. totdat eric afgelopen week appte: 'we moeten.' directeur guus had een donatie gedaan voor het goede doel (de opbrengst zou gaan naar het ronald mcdonaldhuis in arnhem) en we hadden een startbewijs. eric zou proberen meer lopers te ritselen. maar dat bleek niet eenvoudig, het regende afzeggingen. rené arendsen van het tv-programma ridders van gelre bleek wel bereid en hij en eric meldden zich vanochtend braaf bij de 'blauwe toren'. (arnhem heeft ook een groene toren, die staat naast de blauwe, en beide vormen de skyline van deze schitterende, groene provinciehoofdstad.)

wat is de trappenloop een leuk evenement! en onderschat het niet, want je bovenbenen ontploffen onderweg als je te hard van stapel loopt. dat deed ik niet, want ik begon braaf in de achterhoede; volgende week is het serieus tijdens de montferland run in 's-heerenberg, ik moest mijn krachten sparen.

als nummer 57 van de 64 trappenlopers kwam ik over de finish. 'je zweet helemaal niet', zei collega rené een minuut later. 'dat kwam doordat ik in de file zat', legde ik uit, 'en ik ga op die smalle trap niet met mijn ellebogen werken. dit is een funrun voor het goede doel, hè.'

toch was ik na afloop benieuwd naar de tijd die de klim en de afdaling in beslag hadden genomen; ik was 8 minuten en 59 seconden onderweg geweest. ter vergelijking: winnaar tom sluiter was klaar in 4 minuten en 1 seconde.

mijn beide collega's van omroep gelderland, eric en rené, deden er respectievelijk 6 minuut 25 en 6 minuut 26 over. de zweetdruppels glommen op erics voorhoofd toen we na afloop een banaantje nuttigden.
 

ps: de loop bracht vandaag 655 euro op. niet gek voor een wandeling van 9 minuten ;-).

Reacties

Populaire posts van deze blog

gelukkig nieuwjaar (of voor het goede doel maar weer?)

tv kijken vlak voor oud en nieuw is terugblikken. de lijstjes. de beste, de hoogste, de laagste, de diepste, de verste. maarten van der weijden, die kwam ver. maar niet ver genoeg. toch vind ik hem een held - de elfstedentocht zwemmen . welke idioot doet dat nou? van der weijden kwam in de laatste week van december op tv met dionne stax. ze blikten terug op dat knotsgekke avontuur. maarten handelt uit schuldgevoel; hij kreeg kanker en is er nog, anderen kregen kanker en wonen nu ergens boven. dat schuldgevoel, dat heb ik ook wel een beetje. waarom ben ik er nog wel en gingen die andere heren, samen met mij eind 1996, begin 1997 op zaal, dood? ik heb inmiddels drie hardloopwedstrijden voor het goede doel gelopen met een totale opbrengst van zo'n vijfduizend euro. ik ben een trots mens. voor de kwart marathon tijdens de halve marathon van egmond had ik me al ingeschreven toen van der weijden in zijn terugblik van 2018 langskwam. 'egmond' is op 13 januari. kijke

ken je die mop van die wedstrijd in utrecht?

stel: je traint voor de kwart marathon van utrecht . je hebt nog nooit verder gelopen dan 8 kilometer, dus die laatste 2,5 kilometer moeten op wilskracht. dat gaat je lukken, dat weet je. je hebt een ijzersterke wil, er staat publiek langs de kant, het is schitterend loopweer en je wordt toegejuicht door familie en vrienden. je dochtertje heeft zelfs een spandoek gemaakt. maar onderweg merk je dat er iets niet klopt. je kijkt op jouw hardloophorloge: het aantal kilometers loopt maar op en dat ene woord is in de verste verte niet te zien. het woord finish. nadien hoor je van iedereen om je heen dat je geen 10,5 kilometer hebt gelopen maar 15. onbestaanbaar, maar het gebeurt. het gebeurde zondag in utrecht. tweeduizend lopers zijn misleid. maar het ging ook fout voor lopers op de halve marathon, en daar deed ik aan mee.  bekijk de kaart. iets voorbij het punt van 16 kilometer zie je dat deelnemers aan de halve marathon naar links moeten; ze moeten een lus maken. 

425 euro voor stichting leukemie

met zondag de halve marathon van egmond voor de boeg, waar ik de kwart marathon loop, heb ik de inzameling voor stichting leukemie beëindigd. ik wil alle gulle gevers bedanken. dankzij jullie heb ik 425 euro kunnen overmaken. heel erg veel dank! cancer sucks!