Doorgaan naar hoofdcontent

25 km? kop der veur, hendrika!

ik heb een trainingsachterstand. deze maand overleed mijn schoonvader. hij voelde zich al bijna een jaar niet top en de laatste anderhalve maand holde zijn gezondheid achteruit. geen redden was er nog aan. de zorg voor hem in zijn laatste dagen en ook (de periode rond het voorbereiden van) zijn uitvaart waren heftig maar heel erg mooi; de familie was één. er waren honderden mensen op mijn schoonvaders begrafenis afgekomen.

maar ik liep in de tussentijd dus niet.

op zich is een pauze helemaal niet erg, sterker: je wordt er sterker van, de tour de france win je in bed zei joop zoetemelk ooit. toch, handig met de asselronde in apeldoorn van komende zondag voor de deur is deze gedwongen hardlooponderbreking niet.

hoe fijn is het dan, dat het me niks kan schelen. tijd? ranglijst? ik ben blij voor iedereen die vorig jaar de 'marathontopzoveel' van runnersworld heeft gehaald; om daarin voor te komen moeten mannen een marathon onder de 3 uur lopen en vrouwen onder de 4 uur. was ik een vrouw geweest, dan had ik mijn naam (zullen we haar voor het gemak even hendrika noemen?) nog niet teruggevonden met mijn 4:42 in enschede.

boeien.

ik heb in 2016 een marathon volbracht en dát is wat telt voor mij. ik ben langzaam, lui, eet soms junkfood, drink af en toe alcohol (maar rook niet), doe niet aan krachttraining en core stability-oefeningen. maar ik loop.

en zondag komen 25 kilometers boven op het totaal van ruim 4200 sinds ik begon te tellen in het voorjaar van 2012. mijn voorbereiding? een halve marathon op 30 december en 10 mijl met loopmaatje sandra afgelopen woensdag, op kletstempo.

dat houdt voor de asselronde in: ik zal sjokken, wandelen, zwoegen, vloeken, tieren maar vooral genieten, want de asselronde schijnt een schitterend parcours te zijn.


(wil je mij gezelschap houden? ik ben die lange slungel met buff en blauworanje schoenen. en ik heet voor één keer hendrika.)

Reacties

Populaire posts van deze blog

gelukkig nieuwjaar (of voor het goede doel maar weer?)

tv kijken vlak voor oud en nieuw is terugblikken. de lijstjes. de beste, de hoogste, de laagste, de diepste, de verste. maarten van der weijden, die kwam ver. maar niet ver genoeg. toch vind ik hem een held - de elfstedentocht zwemmen . welke idioot doet dat nou? van der weijden kwam in de laatste week van december op tv met dionne stax. ze blikten terug op dat knotsgekke avontuur. maarten handelt uit schuldgevoel; hij kreeg kanker en is er nog, anderen kregen kanker en wonen nu ergens boven. dat schuldgevoel, dat heb ik ook wel een beetje. waarom ben ik er nog wel en gingen die andere heren, samen met mij eind 1996, begin 1997 op zaal, dood? ik heb inmiddels drie hardloopwedstrijden voor het goede doel gelopen met een totale opbrengst van zo'n vijfduizend euro. ik ben een trots mens. voor de kwart marathon tijdens de halve marathon van egmond had ik me al ingeschreven toen van der weijden in zijn terugblik van 2018 langskwam. 'egmond' is op 13 januari. kijke

ken je die mop van die wedstrijd in utrecht?

stel: je traint voor de kwart marathon van utrecht . je hebt nog nooit verder gelopen dan 8 kilometer, dus die laatste 2,5 kilometer moeten op wilskracht. dat gaat je lukken, dat weet je. je hebt een ijzersterke wil, er staat publiek langs de kant, het is schitterend loopweer en je wordt toegejuicht door familie en vrienden. je dochtertje heeft zelfs een spandoek gemaakt. maar onderweg merk je dat er iets niet klopt. je kijkt op jouw hardloophorloge: het aantal kilometers loopt maar op en dat ene woord is in de verste verte niet te zien. het woord finish. nadien hoor je van iedereen om je heen dat je geen 10,5 kilometer hebt gelopen maar 15. onbestaanbaar, maar het gebeurt. het gebeurde zondag in utrecht. tweeduizend lopers zijn misleid. maar het ging ook fout voor lopers op de halve marathon, en daar deed ik aan mee.  bekijk de kaart. iets voorbij het punt van 16 kilometer zie je dat deelnemers aan de halve marathon naar links moeten; ze moeten een lus maken. 

425 euro voor stichting leukemie

met zondag de halve marathon van egmond voor de boeg, waar ik de kwart marathon loop, heb ik de inzameling voor stichting leukemie beëindigd. ik wil alle gulle gevers bedanken. dankzij jullie heb ik 425 euro kunnen overmaken. heel erg veel dank! cancer sucks!