Doorgaan naar hoofdcontent

zo moet het dus niet

het is -5 als ik de stationshal van zutphen uitloop en mijn gps-horloge aanzwengel. het is tijd voor mijn tweede dertiger als voorbereiding op de marathon van rotterdam. heb ik er zin in?

dit is gekkenwerk. ik draag onder mijn tight een lange onderbroek en verder drie dry fit-shirts met lange mouwen en een windjack. in mijn jack zit een briefje waarop ik de straatnamen heb genoteerd die ik moet onthouden. ik ben nog nooit van zutphen naar arnhem gegaan op mijn hardloopschoenen.

een mens doet rare dingen om een marathon tot een goede einde te brengen.

ik steek de ijssel over en mijn ogen zoeken naar de oude kanonsdijk. die is snel gevonden, ook de straat op mijn papiertje die daarop volgt. ik ben in de wijk de hoven, de enige wijk van zutphen die aan de 'verkeerde' kant van de rivier ligt. er staan hier leuke huizen, het is hier vast gezellig in de warme zomermaanden als de mensen op straat zijn.

ik kom vervolgens in een schitterend natuurgebied: voorstonden! op de bevroren vijver van het landgoed schaatst een man van middelbare leeftijd zijn rondjes. ik zie dat hij met blote voeten in zijn schaatsen zit. wat een baas!

richting het dorpje hall moet ik nu, een plek waar ik net als de hoven en voorstonden nog nooit ben geweest. het eerste waar mijn oog op valt is het veld van de plaatselijke voetbalclub. die draagt de naam SHE. ik moet meteen denken aan charles aznavour. heerlijke troubadour in de winter van zijn leven. vreemd dat geen enkel nummer van hem op een van mijn muzieklijstjes van spotify prijkt.

ik loop in een heerlijk tempo en hoop dat ik dat nog lang volhoud. maar voorbij eerbeek komt de klad erin. ik moet eigenlijk de imboschweg volgen, maar die zie ik nergens. wel de harderwijkerweg waar een bewegwijzering staat met daarop arnhem.

ik had dit niet moeten doen...

ik blijk een lange lus te maken via laag-soeren, ik loop minstens 5 kilometer om en die energie mag en kan ik met deze kou en in deze fase van trainen niet verspillen. maar het wordt nog erger.

ik zie een bordje naar de carolinahoeve, het pannenkoekenhuis. ik weet waar dat is en waar dat is ten opzichte van de 'grote weg' van dieren naar arnhem dus ik sla het bospad in. het is slechts 5 kilometer volgens de anwb-paddenstoel. maar al wat ik zie (ik heb een ontmoeting met een koetsier en zijn groom, de koetsier zegt iets in het voorbijgaan, maar ik heb mijn oortjes in dus ik versta hem niet) geen carolinahoeve.

dan sta ik plots op een driesprong. ik ga gevoelsmatig naar links, want in zuidelijke richting maar de hoogtemeters hier begin ik al na enkele minuten te vervloeken. ik besluit op elke bult te wandelen, ik mag niet stilstaan van mezelf, om energie te sparen, maar veel heb ik niet meer; ik stoot van vermoeidheid mijn rechtervoet tegen een stronk in de berm en een luide vloek ontsnapt uit mijn mond.

er zit een gat in mijn asicsschoen. in december gekocht...

uiteindelijk kom ik bij het pannekoekenhuis en dan weet ik dat ik nog 2 kilometer moet naar de steeg. maar dan moet ik nog wel naar rheden, want de steeg heeft geen station. ik kijk op mijn gps en zie dat doorlopen naar het treinstation in rheden me op ongeveer 33 kilometer brengt.

dat ga ik niet doen. op de hoofdweg in de steeg (wat is het een heerlijke afdaling naar het dorp en wat heb ik dat nodig) valt mijn oog op een bushalte. hopelijk hoef ik in deze vrieskou geen halfuur te wachten.

het digitale bord zegt 3 minuten.

ik heb weliswaar op mijn horloge 300 meter te weinig om 30 kilometer aan te tikken, maar er komt een bus aan die me naar de stad brengt. ik steek mijn rechterhand op om de chauffeur van lijn 43 te laten stoppen.

ik ga naar huis.

(wie mijn route aanklikt die ik als diapositief op instagram heb gezet, ziet bij het iets kantelen van de foto een getormenteerd profiel. zo voelde ik me ook op al die bulten waar voor mijn gevoel geen einde aan kwam.)

Reacties

  1. Mss ander horloge waar je een route in kunt zetten?
    Maar de hoven is een leuke wijk. Heb ik gewoond.. oudjaar ook erg gezellig.m😎

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

gelukkig nieuwjaar (of voor het goede doel maar weer?)

tv kijken vlak voor oud en nieuw is terugblikken. de lijstjes. de beste, de hoogste, de laagste, de diepste, de verste. maarten van der weijden, die kwam ver. maar niet ver genoeg. toch vind ik hem een held - de elfstedentocht zwemmen . welke idioot doet dat nou? van der weijden kwam in de laatste week van december op tv met dionne stax. ze blikten terug op dat knotsgekke avontuur. maarten handelt uit schuldgevoel; hij kreeg kanker en is er nog, anderen kregen kanker en wonen nu ergens boven. dat schuldgevoel, dat heb ik ook wel een beetje. waarom ben ik er nog wel en gingen die andere heren, samen met mij eind 1996, begin 1997 op zaal, dood? ik heb inmiddels drie hardloopwedstrijden voor het goede doel gelopen met een totale opbrengst van zo'n vijfduizend euro. ik ben een trots mens. voor de kwart marathon tijdens de halve marathon van egmond had ik me al ingeschreven toen van der weijden in zijn terugblik van 2018 langskwam. 'egmond' is op 13 januari. kijke

ken je die mop van die wedstrijd in utrecht?

stel: je traint voor de kwart marathon van utrecht . je hebt nog nooit verder gelopen dan 8 kilometer, dus die laatste 2,5 kilometer moeten op wilskracht. dat gaat je lukken, dat weet je. je hebt een ijzersterke wil, er staat publiek langs de kant, het is schitterend loopweer en je wordt toegejuicht door familie en vrienden. je dochtertje heeft zelfs een spandoek gemaakt. maar onderweg merk je dat er iets niet klopt. je kijkt op jouw hardloophorloge: het aantal kilometers loopt maar op en dat ene woord is in de verste verte niet te zien. het woord finish. nadien hoor je van iedereen om je heen dat je geen 10,5 kilometer hebt gelopen maar 15. onbestaanbaar, maar het gebeurt. het gebeurde zondag in utrecht. tweeduizend lopers zijn misleid. maar het ging ook fout voor lopers op de halve marathon, en daar deed ik aan mee.  bekijk de kaart. iets voorbij het punt van 16 kilometer zie je dat deelnemers aan de halve marathon naar links moeten; ze moeten een lus maken. 

425 euro voor stichting leukemie

met zondag de halve marathon van egmond voor de boeg, waar ik de kwart marathon loop, heb ik de inzameling voor stichting leukemie beëindigd. ik wil alle gulle gevers bedanken. dankzij jullie heb ik 425 euro kunnen overmaken. heel erg veel dank! cancer sucks!